دارکشی قالی
دارکشی قالی

معرفی دارکشی

اگر تا به حال این کلمه را شنیده اید ولی از معنای دقیق آن اطلاع ندارید، در این بخش از مقاله های قالیشویی شمال شهر به ان نکته می پردازیم:

همانطور که می دانیم به دلیل ظرافت بکار رفته در فرش های دستبافت، احتمال آسیب دیدگی آنها در هنگام تنش های طولی و عرضی و حتی در مواقعی که جسم سنگینی رویآنها قرار می گیرد وجود دارد، دارکشی به منظور صاف کردن این برآمدگی و فرورفتگی ها، برای رفع کجی های کوجک بوجود آمده یا ایجاد سرک در کناره های فرش انجام می شود. عمل دارکشی در مورد رفع کجی های کوچک موثر است و با رفوگری فرش قطعا فرق دارد. در مورد کجی های بزرگ موثر نیست و معمولاً فرش دارکشی شده پس از چندسال به حالت اولیه باز می گردد.

کجی در فرش یعنی جه؟

در فرش های چهار گوش که لبه های مشخص و همچنین طول و عرض معلوم دارند این ویژگی بیشتر معنا پیدا می کند، به این معنی است که لبه های فرش یا در طول یا عرض فرش قوس، موج یا نامنظمی هایی بوجود می آید که شکل فرش را از حالت عادی خارج کرده و آنرا به صورت نامناسبی جلوه میدهد. برای از بین بردن این نوع از ایرادات باید از دارکشی استفاده کرد و این اصلاحات را انجام داد.

کجی ها در قالی معموملا به دلایل زیر بوجود می آیند:

  • صاف نبودن دار قالی در زمان بافت فرش
  • بی دقتی بافنده در زمان بافت فرش
  • چله کشی نا درست در زمان بافت
  • استفاده از مواد نامرقوب در زمان بافت
  • معیوب بودن دستگاه قالی بافی
  • شانه زدن نادرست قالی در زمان بافت
  • تعداد شانه زدن کمتر از مقدار مورد نیاز در زمان بافت.

کارخانه قالیشویی شمال شهر (صابری) با بیش از سه دهه تجربه در زمینه شستشو و مرمت انواع فرش دستباف ، ماشینی ، تابلو فرش و چندین شعب مختلف در سطح استان تهران و با کادری متخصص و مجرب آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.