شستشوی فرش دستباف
شستشوی فرش دستباف

ساخت نخ های فرش دستبافت

پشم، ابریشم، پنبه و کرک از جمله موادی هستند که تشکیل دهنده ی نخ هایی مورد استفاده در فرش های دستبافت می باشند. همانطور که می دانیم بعضی از حشرات مانند بید یا سوسک های به اصطلاح پروتئین خوار به تغذیه از فرش های دستبافت علاقه ی زیادی دارند و علت آن این است که در نخ های مورد استفاده در بافت این فرش ها، موادی مانند پروتئین ( موجود در پشم) و فیبروئین ( در ابریشم) وجود دارد که این مواد مقصد مناسبی برای حشرات موزی می باشند که باعث ایجاد خرابی و خوردگی در فرش های دستبافت می شوند.

تغذیه کردن این حشرات از فرش دستبافت به همین دلیل است و متاسفانه در مواردی که این آسیب به فرش ها وارد می شود، باید هزینه و وقت بسیار زیادی را صرف کنیم تا  بتوانیم آثار بجای مانده از آنها را از بین ببریم که در مواردی ممکن است دیگر دیر شده باشد و صرف هزینه هایی بیتر از آن به صرفه نباشد و از آن صرف نظر کنیم.عموماً فرش دستباف به دلایل عدم نگهداری صحیح، دچار بیدخوردگی می‌شود.

بیدزدگی فرش دستبافت

رطوبت یکی از شرایطی است که محل مناسب برای بیدخوردگی را بوجود می آورد. مورد دیگر فضا های تاریک و کم نور است. بید و حشرات موذی در فضا هایی که کمنور هستند و نور کافی برای چشم انسان ندارند بهتر رشد می کنند و تکثیر بیشتری انجام می دهند. در نهایت دماهای پایین را نباید نادیده گرفت. این حشرات برای بقای فعالیت خود ایجاد گرما می کنند و همچنین در مقابل گرما نیز مقاومت بسیار کمتری دارند. وقتی که دمای نگهداری از فرش های دستبافت پایین باشد، این حشرات با خیال راحت به کار خود ادامه داده و خو را تکثیر و به فرش های ما حمله نموده و از آن تغذیه می کنند، و این باعث ایجاد خسارت به آنها می شود.

مجموع این شرایط باعث می‌شود تا شرایط برای تولید و رشد بید فراهم شده که برای رشد از نخ‌های گره تغذیه کرده و باعث پوسیدگی تدریجی آن می‌شود.

با ایجاد شرایط صحیح و خشک می‌توان از بروز آسیب بیدزدگی جلوگیری کرده و سلامت قالی را در برابر رشد بید تضمین کرد.

در صورتی که مشاهده کردیم که یک قالی دچار بیدزدگی شده است باید به سرعت از پیشروی بید جلوگیری کرد تا این حشرات از بافت فرش تغذیه نکنند تا بتوان با روش های فنی آنها را از بین برد. در این موارد ممکن است برخی روش های خانگی و سنتی پیشنهاد شود که تاثیر هم دارند، اما بهتر است برای چلوگیری از آسیب های بیشتر، این فرش ها را به متخصص های این حرفه تحویل دهیم تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود و از تکثیر و زاد و ولد این حشرات ممانعت به عمل آید.

سپس در وهله دوم اقدام به ترمیم نقاط آسیب دیده فرش کرده و مراکز بیدخورده را مرمت کرده و همانند حالت اولیه و پیش از آسیب کند.

از قدیم الایام تا به تا به زمان حال ، فرش های دست بافت و ابریشم واعلا همراه ماندگار و همیشگی خانه و خانواده های ایرانی بوده و هست، فرشهایی که در دل تاروپود خود خاطره های بسیاری دارد اما این سرمایه های گرانبها، رنگارنگ و اصیل برای دوام و ماندگاری به نگهداری صحیح و مراقبت ایمن نیاز دارند تا گذر روزگار آن ها را از بین نبرد. بدیهی است شستشو و نظافت اینگونه فرشها اصول و قواعد خاصی خود را دارا میباشد که با رعایت آنها میتوان کیفیت اولیه ی آن را حتی بعد از شستن حفظ کرد در حالیکه اگر این کار به درستی انجام نگیرد، باعث میشود فرش شما خصوصیات ظاهری خود را از دست بدهد و نیز ساختارش مورد آسیب واقع شود.

کارخانه قالیشویی شمال شهر با بیش از سه دهه تجربه در زمینه شستشو و مرمت انواع فرش دستباف ، ماشینی ، تابلو فرش و چندین شعب مختلف در سطح استان تهران و با کادری متخصص و مجرب آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.